درمان درد مچ دست بدون جراحی با فیزیوتراپی و طب سوزنی

درد مچ دست

 درمان درد مچ دست با جدید ترین تکنیک های روز دنیا در کلنیک پیشگام

مفتخریم در کلنیک پیشگام و تحت نظر متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی کلنیک ، درمان های نوین بدون جراحی و بی ضرر مچ دست را به بیماران ارایه می دهیم. از جمله درمان های ارائه شده جهت درمان درد مچ دست در کیلنیک پیشگام:

– اوزون درمانی (ازن تراپی مچ دست)

– طب سوزنی

– جا اندازی بسته مچ دست و خصوصا استخوان لونیت توسط پزشکان متخصص

– ساخت مچ بندهای تخصصی متناسب با وضعیت مچ دست فرد

– استفاده از جدیدترین لیزر پرتوان 

– فیزیوتراپی

– تراکشن

– فرادرمانی

رادیوفرکوانسی

-مغناطیس درمانی 

تلفن کلنیک پیشگام : 6657699109128940331

برای اگاهی شما و دید بهتر نسبت به بیماری های مچ دست و علت آنها بعضی از انها را  در ذیل عنوان می کنیم:

ابتدا اشنایی با ساختار اسکلتی و عضلانی مچ دست

 ساختار اسكلتي مچ دست

مفصل مچ دست به صورت ظاهری از دو استخوان زند زبرين و زيرين و نیز هشت استخوان مچ دست بوجود آمده است. در حقیقت اين مفصل از ترکیب استخوان هاي زند زبرين و سه استخوان ناوي و نیز هلالي و حرمي تشكيل شده است . چهار استخوان مذکور مچ دست با استخوان هاي رديف پايين تر ذوزنقه و چنگكي به یکدیگر وصل شده و همين استخوان ها با استخوان هاي كف دست متصل مي شود .

ساختار عضلاني  مچ دست

حركات بسیار متنوعي كه در مچ دست قابل انجام است به سبب وجود بيست و پنج عضله اي می باشد كه در اين قسمت فعاليت داشته و كه قدرت اين عضلات علی الخصوص عضلات منطقه ساعد مي تواند شما را در برابر مشکلات  مچ درد تا حدی حمایت نماید.

 درد مچ دست به دلایل متعددی ایجاد می شود.  تعداد زیادی از علل درد مچ دست در خود مچ درد نمی باشد و ارجاع درد تز ناحیه ارنج یا گردن می باشد که به مچ دست تیر می کشد.و درد  مچ دست ممکن است به علت آسیب ناگهانی ناش از کشیدگی عضلات و رگ به رگ شدن ایجاد شود یا ممکن است در اثر در اثر فشارهای تکراری بر مچ، یا آرتروز و  یا سندرم تونل کارپال ایجاد شود.

علل درد مچ دست

1-درد مچ دست به دلیل  صدمه ناگهانی مچ دست :

اغلب آسیب های  ناگهانی مچ زمانی وقتی می دهد که شما  مستقیما بر روی دست خود بیفتید. این ضربه می تواند  باعث رگ به رگ شدن و حتی شکستگی استخوان های کف دست ویا خود مچ دست  شود. Sprain یا همان

 رگ به رگ شدگی بسیار شایعتر می باشد.

2- درد مچ دست به دلیلفشارهای تکراری (میکروتروما):

 کلیه  فعالیت تکراری وبیش از حد ظرفیت توان فرد  که باعث حرکت تکراری  یا طولانی مدت مچ باشد،می تواند باعث التهاب بافت نرم عضلات و تاندون های اطراف مفصل مچ شود.

3-درد مچ دست به دلیل  سندرم تونل کارپ:

تونل کارپال به لوله ای در مچ دست اطلاق می شود که عصب میانی را در بر گرفته است. عصب میانی مسئول حس رسانی به  انگشت شست، انگشتهای اشاره، میانی و نیمی از انگشت سوم  و همچنین قسمتی از کف دست که منتهی به انگشت شست می شود می باشد.

زمانی که مچ دست در حالت بدی قرار گیرد، برای عصب مدیان فضا با کمبود مواجه می شود و بنابراین به عصب مذکور فشار وارد می شود. همچنین زمانی که  تونل کارپال ملتهب می شود و مورد آسیب قرار می گیرد، به عصب میانی نیز آسیب وارد شده و ایجاد سوزش و خارش، بی حسی، گز گز و مور مور شدن و همچنین ضعف درد انگشتان و درد در آنها می شود.

درد CTS معمولا در شب هنگام شدت بیشتری می یابد ودلیل آن این است که شب هنگام معمولا افراد مچ دست را در حالت خم به سمت جلو نگاه می دارند واین امر باعث درگیری بیشتر عصب میانی  در تونل کارپال می شود.

معمولا بیماران مبتلا به  سندرم تونل کارپال در طول روز نیز با خم کردن بیش از اندازه و طولانی مدت مچ دست مانند موقعیت تلفن کردن و کار با موس کامپیوتر با بدتر شدن بیماری مواجه می شوند.

با گذشت زمان در صورتی که این  سندرمنادیده گرفته شود، عضلات مچ دست لاغر و ضعیف شده و بیمار احساس ضعف در دست می نماید و این امر تا بدانجا پیش می رود که ممکن است گاهی اجسام از دست بیمار مبتلا به  بیماری CTS می افتد و یا حس انگشتان آنقدر کم می شود که ممکن است دست بسوزد و بیماری مبتلا به  سندر تونل کارپال متوجه نشود.

تشخیص سندرم تونل کارپ

تنها راه تشخیص این بیماری تست نوار عصب و عضله توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می باشد .

توصیه می شود بیماران سریعا و به بعد از 3 4 روز از گذشت گزگز مور مور پایدار به متخصص طب فیزیکی  جهت تست عصب و تعیین شدت بیماری مراجعه کنند چون در شدت های پایین درگیری درمان راحت تر و طبی و در موارد شدیدتر درمان جراحی می باشد.

نشانه های ابتلا به CTS

نشانه های ابتلا به  درد مچ دست یا  CTS احساس درد، گزگز و مورمور در انگشت شست، اشاره و میانی و همچنین کرختی دست می باشد.

معمولا در فرد مبتلا این علائم شب هنگام افزایش یافته و با حرکت تکراری و قوی دست تشدید می گردد. اغلب عدم توان انجام حرکات دقیق مثل سوزن نخ کردن و ضعف حرکتی در مفصل مچ دست نیز در افراد مبتلا به  مچ  درد دیده می شود.

علت ایجاد سندرم تونل کارپ

با توجه به موارد گفته شده در بالا هر پوزیشنی که باعث درگیری بیشتر عصب میانی در تونل کارپال می شود و فضای تونل کارپال را کوچک نماید و با افزایش حجم محتویات درون آن روبرو باشد،  بیماری CTS یا  مچ درد را ایجاد می نماید. این مشکل در موقعیت های زیر امکان بروز پیدا می کنند.

تحقيقات انجام شده در این خصوص نشان مي دهند که  درد مچ دست ارتباط بسیار نزدیکی با کار مستقیم با مفصل مچ و یا کار دستی دارد.

در این خصوص می توان به تایپیستها، خانمهاي خانه دار، نجارها، خیاط ها، قصاب ها، هنرمندان کارهای دستی، موسيقي دانان  اشاره کرد. به عبارتي  مچ درد یا  سندرم تونل کارپ در بین زنان 40 تا 60 ساله و بخصوص زنان باردار رواج بیشتری دارد.

از طرفی شکستگی ها، دررفتگی ها، استئوفیت های استخوان مچ، همچنین وجود تومورها، کیست ها، آرتروز و … نیز در ایجاد  درد مچ دست یا  CTS تأثیر گذار است.

در ادامه تمامی موارد ایجاد سندرم تونل کارپ ارائه می شود:

کار زیاد که باعث ایجاد التهاب تاندون مچ دست می شود.

وارد آمدن ضربه

ابتلا به بیماریهای رماتیسمی (نظیر آرتریت روماتوئید و یا لوپوس)

ابتلا به آرتروز مچ دست

فعالیت های تکراری و یا زیاد با مچ دست مانند : تایپ کردن، نواختن ساز, خیاطی، نقاشی، نوشتن طولانی  و … .

دیابت که تقریبا مهمترین علت شناخته شده می باشد

 سندرم قبل از قاعدگی (P.M.S)

 کم کاری تیروئید

 روماتیسم

 حاملگی

 چاقی

 در بسیاری از موارد بدون علت خصوصا در خانم ها

ابتلا به بیماری نقرس

ابتلا به نارسایی کلیه ها

در دوره بارداری که معمولا پس از زایمان این مشکل از بین می رود

مشکلات مادرزادی

ایجاد تومورهای خوش خیم در مچ دست افراد

انجام کارهای تکراری و به مدت طولانی

استفاده از الکل

 نقش ژنتیک نیز در ابتلا به سندرم تونل کارپ بی تاثیر نیست

درمان مچ درد یا CTS:

در مرحله ابتدایی ابتلا به بیماری  سندرم تونل کارپ یا  درد مچ دست درمان غیر جراحی یا غیر تهاجمی پیشنهاد می شود که شامل مراحل زیر است:

1-     درمان دارویی

2-     استفاده از مچ بند علی الخصوص شب هنگام به طوری که مچ بند باید آتل دار بوده و بدون شست باشد. اگر امکان استفاده از مچ بند آتل دار بدون شست در هنگام روز نیز میسر باشد خیلی بهتر است.

3-     اصلاح در انجام فعالیت های روزمره و اجتناب از انجام فعالیت های تکراری و مداوم و نیز سنگین

4-     محدود حرکت و تحت کنترل انجام دادن حرکات ورزشی

5-     انجام درمان های غیر جراحی نظیر :

  • طب سوزنی
  • فیزیوتراپی
  • لیزر درمانی
  • در مراحل بعدی استفاده از تزریق استروئید (در صورت عدم پاسخ مناسب درمانهای بالا)
  • پلاسما
  • ازن تراپی

درمان جراحی در صورتی تجویز می گردد که در مورد بیمار مبتلا به  CTS درمان مناسب به روشهای غیر تهاجمی یا جراحی دیده نشود و یا بر اساس نتیجه حاصل از تست نوار عصب و عضله و نیز معاینه توسط پزشک متخصص درگیری شدید عصب تشخیص داده شود. همچنین در صورت وجود کیست در مچ دست استفاده از روشهای جراحی توصیه می شود.

ورزشهای مفید در پیشگیری و درمان سندرم تونل کارپال

قبل از هرچیز باید متذکر شد که چنانچه به  سندرم تونل کارپال یا مچ در مبتلا شده اید پیش از هر چیز باید به دست خود استراحت بدهید. این استراحت مادامی که گزگز انگشتان ادامه دارد باید تداوم داشته باشد و پس از آن با نظر پزشک به ورزشهای زیر برای تقویت عضلات مچ دست پرداخت:

–  خم نمودن مچ دست به سمت جلو: این حرکت باید به صورت آرام و ملایم بوده و حدود 5 ثانیه مچ دست را در این وضعیت قرار دهید. این حرکت باید روزی سه بار و هر بار 10 مرتبه تکرار شود.

–   خم نمودن مچ دست به سمت عقب: این حرکت باید به صورت ملایم و آرام باشد و 5 ثانیه در این وضعیت قرار گیرد. این حرکت نیز باید سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه تکرار شود.

–  حرکت به پهلوی مچ دست: در این حرکت  مچ دست آسیب دیده باید به آرامی به پهلو حرکت داده شده و به مدت 5 ثانیه در این وضعیت بماند و دوباره به حالت اول برگردد. این حرکت را باید فرد سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام دهد.

–   حرکت کششی مچ دست: در این حرکت لازم است هر دو کف دست را روی یک میز قرار داده و به آرامی وزن خود را به روی مچ دست منتقل نمایید و به دستان خود تکیه دهید. هر با این حرکت را 15 تا 30 ثانیه انجام داده و سه بار در روز این حرکت را تکرار نمایید.

–  کشش مچ دست. در این حرکت لازم است  مچ آسیب دیده توسط مچ سالم به جلو و عقب کشیده شود و هر کدام 15 تا 30 ثانیه بطول انجامد و هر یک از این حرمتها را دوبار در روز انجام شود.

–  باز کردن و بستن انگشتان: انگشتان در  دست آسیب دیده را باز کرده و به نمایید آرامی بر روی مفصل میانی انگشتان خم به طوری که 5 ثانیه در این حالت قرار گیرد. لازم است این حرکت  سه بار و هر بار 10 مرتبه انجام شود.

–  خم کردن  مچ دست آسیب دیده و جلو و به عقب: در این حرکت لازم است یک لیوان و یا قوطی را با کف دست گرفته و به سمت بالا و پایین نگه دارید. لازم است این حرکت 5 ثانیه طول بکشد و سه بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام شود.

–  تقویت انگشتان  دست آسیب دیده: در این حرکت یک توپ پلاستیکی نرم باید به مدت 5 ثانیه فشرده شود. بهتر است این حرکت 10 بار در روز انجام شود.

در تصویر زیر به بهترین شکل نحوه انجام ورزشهای مذکور نمایش داده شده است:

تقویت انگشتان  دست آسیب دیده

 4- درد مچ دست به دلیل بیماری کین باخ یا نکروز استخوان لونیت مچ دست

درد مچ دست به دلیل بیماری کین باخ یا نکروز استخوان لونیت مچ دست

با توجه به اینکه استخوان یک بافت زنده است مانند هر بافت دیگری نیاز به تغذیه از راه خون داشته و چنانچه بنا به دلایلی خونرسانی به استخوان متوقف گردد، استخوان دچار مرگ شده و اصطلاحا دچار استئونکروز می شود.

بیماری کین باخ که با  درد مچ دست همراه است نیز به علت قطع شدن خونرسانی به یکی از استخوانهای مچ دست ایجاد می شود. یکی از استخوانهای مچ دست که بیشتر در معرض استئونکروز قرار دارد استخوانچه لونیت است.

ابتلا به این عارضه سبب تکه تکه شدن و سیاه شدن استخوان مربوطه می شود. بیماری مچ دست کین باخ  در میان مردان 20 تا 40 ساله شیوع بیشتری دارد و اغلب کارگرانی که به کار دستی شاغل بوده و سابقه آسیب شدید به دست و یا آسیب خفیف تکراری دارند بیشتر ظهور می کند و با بیمار با علائم  مچ دست درد به پزشک رجوع می کند.

علائم بیماری کین باخ مچ دست

علائم بیماری کین باخ مچ دست:

  •  محدودیت حرکت  مچ دست
  • درد ناحیه مچ دست
  • ناتوانی در چنگ زدن
  • تورم ناحیه مچ دست
  • کاهش قدرت در چنگ زدن

 تشخیص بیماری کین باخ مچ دست:

چهار مرحله در پیشرفت بیماری کین باخ وجود دارد:

تشخیص بیماری کین باخ مچ دست

1-     در ابتدا این بیماری به شکل درد خفیف در  مچ دست است ولی به تدریج شدت می یابد. در مرحله اول بیماری  مچ دست دردناک می شود ولی در رادیوگرافی مورد خاصی مشاهده نمی شود.

در بسیاری از موارد در این مرحله بیماری به پیچ خوردگی یا رگ ربه رگ شدن اشتباه گرفته می شود. در این مرحله می توان برای تشخیص بهتر بیماری از MRI استفاده می شود.

2-     چنانچه بیماری در مرحله دوم پیشرفت باشد رادیوگرافی ساده نیز این مشکل را به صورت سفیدتر دیده شدن رنگ استخوان نشان می دهد. در این مرحله  درد مچ دست و محدودیت حرکت  مچ دست شدیدتر است.

تشخیص بیماری کین باخ مچ دست

3-     در مرحله سوم بیماری که معمولا با علائم شدیدتری از  درد مچ دست روبرو است استخوان مرده به تدریج با تغییر شکل مواجه است. روی استخوان مرده خرد شده و با کوچک شدن همراه است.

4-     مرحله چهرام بیماری کین باخ تغییرات و سائیدگی مفصلی در استخوانهای اطراف استخوانچه لونیت نیز شروع به بروز می نماید.

درمان بیماری کین باخ

در مراحل ابتدایی بیماری کین باخ می توان با برخی درمانهای دستی و غیر جراحی از پیشرفت بیماری ممانعت به عمل آورد. علاوه بر آن فعالیتهایی که موجب خونرسانی به بافت آسیب دیده شود در مراحل ابتدایی بیماری می تواند مثمر ثمر باشد.

در مراحل بعدی پیشرفت بیماری نیز جراحی و پیوند استخوان یا کشش مفصلی می توان خونرسانی به بافت آسیب دیده را باز آوری کرد. در صورتی که نیاز به جراحی در مراحل حادتر بیماری توسط پزشک معالج تشخیص داده شد پس از جراحی نیاز به توانبخشی های بعد از جراحی وجود دارد تا بتوان توان از دست رفته را به  مچ دست باز گرداند.

معمولا پس از جراحی  مچ دستحدود 6 هفته بی حرکت است تا پیوندهای عروقی صورت پذیرد ولی پس از این دوره کاردرمانی و فیزیوتراپی می تواند با حرکات ملایم آغاز شده و پس از آن حرکتهای تقویتی به منظور قدرت بخشی به مفصل مچ دست صورت پذیرد.

 5- آرتروز مچ دست:

 غضروف هایی بین  مفاصل مچ دست وجود دارند به موازات پیر شدن کل بدن پیر می شوند و موجب التهاب در استخوان های زیر ان میشوند که همان ارتروز می باشد و شایع ترین محل ان قاعده انگشت شست می باشد.

بعضی افراد که به مفصل مچ دست خود زیاد فشار می اورند مثل بافنده ها ,  موزیسین ها ,  بعضی از خانم های خانه دار که وسواس شستشو و تراشیدن ضایعات با ناخن های خود رادارند! زودتر به ارتروز  مچ دست مبتلا می شوند. توجه داشته باشید با بعضی از رعایت های ساده می توانید به طور چشمگیری از بروز ارتروز مچ دست بکاهید .

 6- درد مچ دست به دلیل نقرس:

که عمدتا خود را در شست پا نشان می دهد ولی گاهی بدن مقدار زیادی اسید اوریک تولید کند و ایجاد . اسید اوریک به شکل کریستال می توانددر مفاصل ذخیره شده ودرد ایجاد کند.

7- درد مچ دست به دلیل دردهای ارجاعی:

 همانگونه که در ابتدا هم اشاره کردیم دردهای ارجاعی خصوصا به دلیل تاندونیت های عضلات مدیال و لترال در ارنج  علت عمده دردهای  مچ دست می باشد که با معاینه دقیق متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به دست می اید.

8-  درد مچ دست به دلیل تنوسینوویت دوکرون:

شایع ترین علت درد قسمت خارجی مچ دست می باشد که به علت فشار زیاد یا تکراری به دو تا از تاندون های مچ دست ایجاد می شود و درد ان می تواند تا گردن تیر بکشد. درمان ان غیر جراحی و با استفاده از مدالیتی های طب فیزیکی , تزریق و استفاده از مچ بند مخصوص این بیماری می باشد.

 عوامل زمینه ساز درد مچ دست :

–   اسیب های  ورزشی: آسیب های مچ در بسیاری از ورزش ها  که نیاز به حرکات تکراری یا ناگهانی مچ دارد شایع می باشد، از جمله: بدمینتون و تنیس.این حرکات تکراری از عوامل بارز ایجاد درد مچ دست و سوزش دست در بین ورزشکاران اماتور و حرفه ای هستند.

–  فعالیت پشت سر هم شغلی از علل اصلی درد مچ دست در بعضی شغل ها: تقریبا هر  فعالیتی که با دست و مچ  مکرراکار  کند، مانند  بافندگی و ارایشگری . این نوع فعالیت ها اگر هر روز باشد به تدریج ند باعث ناتوان شدن مچ دست و درد درمچ علاوه بر سایر نواحی دست می شود

– بیماری ها مستعد کنند درد مج دست : دیابت ,  کم کاری تیروئید , مشکلات روماتیسمی خصوصا روماتویید ارترویید. هر چند بعضی از این بیماری ها ممکن است به ظاهر هیچ ارتباطی به درد مچ دست نداشته باشند.

راه های تشخیص علت درد مچ دست

– معیانه  توسط پزشک متخصص ( مهمترین ابزار تشخیص)

– گرافی ساده

–   M.R.I

– نوار عصب وعضله:  هنگامی که عضله در حال استراحت قرار دارد، یک سوزن الکتریکی کوچک را در عضله قرار می دهند و فعالیت الکتریکی آن را ثبت می کنند.

.توجه کنید وقتی  درد و التهاب و خواب رفتگی کف دست  بیشتر از چند روز طول بکشد و تشدید  شود، باید نزد پزشک متخصص طب فیزیکی بروید.

تاخیر در شروع درمان می تواند موجب کاهش دامنه حرکت و ناتوانی طولانی مدت مچ شود و یک درمان ساده را به یک درمان پیچیده و حتی جراحی تبدیل کند.

درمان درد مچ دست:

– مصرف مسکن های ضد التهابی و ضد درد با دوز ضد التهابی که پزشک متخصص برای شما تجویز می کند.

– ماساژ یخ منظم به فواصل 6 تا 8 ساعته خصوصا در روزهای ابتدا اسیب

– در صورتیکه  یکی از استخوان های مچ شکسته شده باشد و با عکس تایید شود  بستن آتل  یا حتی گچ دست لازم می باشد.

– بی حرکتی با مچ بند کوکاپ در بسیاری از اسیب های مچ دست لازم می باشد.

_ استفاده از لیزرهای پرتوان ، فیزیوتراپی ، درمان دستی مانیپولاسیون ، فیزیوتراپی و طب سوزنی در کنار واحد ارتوپدی فنی دکتر سپهریان یک مجموعه کاملی جهت درمان دردهای مچ دست بیماران ارایه می دهد و موجب رضایت اکثریت بیماران شده است.

بکی از مانورهای بسیار کمک کننده در نیمه در رفتگی مچ دست حرکتی است که دکتر سپهربان به حالت جا اندازی بر روی استخوان لونیت انجام می دهد.

_ یکی از بهترین مدالیتی ها جهت درمان درد مچ دست بدون جراحی استفاده از لیزرهای نسل جدید می باشد که اکثر دردهای مچ دست را درمان می کند. این نوع لیزر در ایران به تعداد محدود وارد شده و یک نمونه آن جهت رضایتمندی و درمان بیماران درد مچ دست در قسمت لیزر درمانی کیلنیک پیشگام وجود دارد.

 مهمترین پیشگیری در ایجاد دردهای مچ دست:

در جلوگیری از درد مچ دست تناوب در کارها ,  ورزش روزانه و استفاده صحیح از موس کامپیوتر بسیار مهم است.

توجه به مشکلات گردن و درمان مخفی درد های آرنج هم در درمان درد مچ دست تقش به سرایی دارد.

نوشته شده توسط دکتر محمد حسین سپهریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آدرس کلینیک: تهران، خیابان ستارخان، ابتدای خیابان پاتریس لومومبا، پلاک 14

تلفن: 66576991

جهت رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید

دکتر سپهریان

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و درد با بیش‌از پانزده سال سابقه درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات و مفاصل دارای مقالات متعدد در زمینه یافتن راه های تشخیصی پاراکیلنیک و درمانی در بیماران با درد مزمن و سندرم های افزایش حساسیت مرکزی مانند فیبرومیالژی می‌باشد.

تماس با ما