سلام من در باشگاه فکر کنم اشتباه ورزش کردم ودرد شدید پا داشتم ووقتی مراجعه کردم به پزشک گفتند تاندون پا ی شما کش آورده آیا حالا دوچرخه زدن برایش ضررداره

کشیدگی تاندون پا در ورزش و بدن سازی
کشیده شدن رباط یا لیگامان یا تاندون پا در واقع صدمه می باشد که منجر به پارگی های ریز در داخل رباط میشود اگر پارگی زیاد باشد به آن پارگی رباط یا پارگی لیگامان پا گفته می شود و یا  به آن کشیدگی یا شل شدن رباط پا گفته می‌شود پیچ‌خوردگی پا هم که در واقع بسیاری آن را رگ به رگ شدن پا می نامند به نوعی کشیدگی رباط پا میباشد.
رباط ها در واقع اون قسمتی از بافت نرم باشد که دو استخوان را به یکدیگر متصل می کنند و یا کشیدگی ممکن است پیدا کنند و تاندون هم در واقع  قسمتی هست که عضله را به استخوان مرتبط می کند هر دوی این ساختمان ها کشیدگی و پارگی ممکن است پیدا کنند که ناشی از کشیدگی و پارگی در فیبرهای کلاژن می باشد.
کشیدگی یا پارگی  رباط معمولاً در اثر پیچ خوردن و یا ضربه ناگهانی یا استفاده بیش از حد یا سقوط یا در اثر صدمات ورزشی ناگهانی می باشد که شما به فرمایش خودتان در اثر ورزش اشتباه دچار صدمه تاندون و رباط پا شدید.
بیشترین علائمی که در اثر پارگی و کشیدگی تاندون پا ایجاد می شود ،کوفتگی تورم التهاب موضعی و یا درد در همان قسمت از عضلات می باشد که دچار مشکل می باشد.

عضلات و تاندون های اطراف زانو دچار کشیدگی شود موجب ایجاد کشیدگی و درد در ناحیه زانو و درد زانو یا تحریک آرتروز زانو می‌شود و اگر در ناحیه پشت پاشنه پا باشد موجب ایجاد درد در پاشنه یا تحریک خار پاشنه می شود
شروع درمان به موقع ، بسیار بسیار از طولانی شدن این آسیب کمک می‌کند مهمترین کار استفاده از ماشا ماساژ یخ اول میباشد هر ۲ تا ۳ ساعت بهتر است به مدت ۱۰ دقیقه روی موضع درد مثلا پاشنه یا زانو و یا حتی کمر اگر کمردرد دارید  را ماساژ یخ دهید و از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایندومتاسین به مدت هر ۸ ساعت و با دو ضد التهاب استفاده کنید و ناحیه آسیب دیده را بالا نگه دارید و البته باید به آن استراحت بدهیم استراحت باید برای مدت ۴ تا ۶ هفته ادامه پیدا کند. طب سوزنی هم در تجربه ما تاثیر بسیار به سزایی در درمان کشیدگی تاندن دارد .
بنابراین در پاسخ به سوال شما که فرمودید آیا استراحت واجب است ، بله  استراحت حتماً به شما کمک می کند التهاب شما کاهش پیدا کند و مجدداً در شما را اذیت نکند
زمان ترمیم تاندون پا و یا در بعضی موارد ۸ هفته می باشد این را ما در بسیاری از صدمات اسکلتی عضلانی مانند دیسک کمر یا تحریک سیاتیک یا تحریک انواع بافت نرم داریم و در این مدت شما نباید به تاندون پا فشار بیاورید.

در این شرایط بهتر از شما ابتدا درمان های خانگی کشیدگی تاندون روی پا را انجام دهید درمان خانگی کشیدگی تاندون پا باید کشش ملایم روی تاندون های پا داشته باشید و حداقل به مدت ۳۰ ثانیه این کشور را داشته باشید و بلافاصله بعد از آن از ماساژ یخ استفاده کنید
کشیدگی تاندون پا استراحت ماساژ یخ می باشد و اگر شما استراحت را کنار بگذارید دردتان مزمن می‌شود و چه بسا حتی به جراحی تاندون پا در نهایت نیاز پیدا کنید 

اگر زمان لازم از زمان شروع آسیب شما گذشته استراحت را انجام دادید و کشیدگی و فشار روی عضلات تاندون پا آورده و نوار عصب و عضله نشان داده که صدمه به عصب در آن ناحیه وجود ندارد،  می توانید بدون اینکه مقاومت در دوچرخه داشته باشد ، یک دوچرخه سواری نرم را شروع کنید .

البتع هیچ گونه شیبی دوچرخه‌سواری انجام ندهید مدت زمان دوچرخه سواری شما کم باشد و از ماساژ  یخ قبل و بعد از دوچرخه سواری استفاده کنید. 

دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی