فعالیت های مضر برای دیسک کمر

فعالیت های مضر برای دیسک کمر

فعالیت های مضر برای دیسک کمر بسیار زیاد می باشد. در واقع باید بدانیم که ستون فقرات انسان برای ایستادن و نشستن طولانی و برداشتن اجسام سنگین نمی باشد لذا انجام همه این فعالیت ها به صورت مکرر مداوم و به خصوص به صورت فراتر از توان فرد  می تواند موجب و تشدید دیسک کمر بشود.
معتقدیم که کلیه افراد باید مراقب دیسک کمر خود باشند و از انجام بعضی از فعالیت های مضر برای دیسک کمر پرهیز کنند اما افرادی که دیسک کمر دارند و درد آنها به هر شیوه ای درمان شده است نیاز به توجه ویژه و دوچندان نسبت به افراد عادی برای درمان دیسک کمر و نگهداری بهبودی دیسک کمر خود دارد.

شماتیک دیسک کمر
مهمترین عامل برای تحریک دیسک کمر که از دیرباز مطرح بوده برداشتن اجسام سنگین میباشد، این ممکن است برای افراد مختلف معنایی متفاوتی داشته باشد یک فرد ممکن است با برداشتن جسم سنگین تر از ۵ کیلوگرم دچار مشکل شود یک فرد با برداشتن جسم بیشتر از ۲ کیلوگرم دچار مشکل شود و یک فرد دیگر با برداشتن جسم ۵۰ کیلوگرمی دچار مشکل شود لذا بسته به توان فرد باید وزنه متعادل بلند کنید.
بقیه افراد کنند که وزن های بیشتر از ۱۰ کیلوگرم بلند نکند این وزن هم می تواند یک گونی برنج باشد یا یک کودک بغل کردن باشد .
برداشتن اجسام سنگین خصوصاً در حالتی که کمر در حالت خمیده و یا چرخیده باشد فشار بسیار مضاعفی را بر روی کمر وارد میکند

جسم سنگین و دیسک کمر
دومین عاملی که موجب ایجاد فشار بر روی ستون فقرات می شود نشستن طولانی باشد نشستن طولانی و از نظر اپیدمیولوژیک شایعترین علت دیسک کمر در دنیا می باشد امروزه با زندگی روز افزون استفاده مکرر از کامپیوتر و موبایل و ساعات طولانی نشستن پشت میز های اداری موجب شیوع روزافزون دیسک کمر و دردهای ارجاعی ناحیه کمر به پا می باشد که به ان سیاتیک میگویند.


اگردیسک کمر ندارید حداکثر هر ۴۵ دقیقه و اگر دیسک کمر دارید هر ۲۰ دقیقه از جای خود بلند شوید دورمیز راه رفته کمی به عقب خم شوید و اگر می‌توانید کمی دراز بکشید .

تشستن و دیسک کمر


پیاده‌روی ورزش بسیار مناسب برای فردی که علائم دیسک کمر را ندارد اما دیسک کمر دارد یعنی دیسک کمر و کنترل شده اما علائم ندارد .بنابراین شما اگر میزان مناسب پیاده روی می کنید نباید به طور ناگهانی میزان پیاده‌روی خود را افزایش دهید مثلاً اگر دو روز نیم ساعت پیاده روی می کنید روزی به طور ناگهانی ۸ ساعت پیاده روی کنید ممکن است دیسک کمر شما تحریک شود.


توجه کنید یکی از فعالیتهای عمده ای که می تواند موجب تحریک دیسک کمر شود خم شدن چرخش از کمر می باشد مثلاً هنگام رکوع نماز شما ممکن است هم شوید یا موقع مسواک زدن خم شوید و بسیاری از موارد دیگر خم شدن از کمر را فراموش کنید

خم شدن
بدون شک رانندگی و خصوصاً رانندگی طولانی و در مقیاس کوچکتر نشستن در ماشین به مدت طولانی می تواند دیسک کمر شما را تحریک کند بنابراین توصیه می کنیم اگر علائم دیسک کمر و خصوصاً علائم دیسک کمر به صورت سیاتیک را دارید حتماً از ماشین هر نیم ساعت پیاده شوید به دور ماشین راه رفته و بعد مجدد سوار ماشین شوید

رانندگی
دقت کنید اگر در نوار عصب و عضله شما علائم تحریک ریشه عصبی وجود داشته باشد باید به دقت موقع رانندگی مواظب فشار بر روی عصب خصوصاً هنگام کلاچ گرفتن باشید یعنی اگر علائم تحریک است در پای چپ شما می باشد توجه کنید که فشار زیادی بر پای خود نیاورید


استفاده مواد سرد در تغذیه مانند شیر در هنگام شب می‌تواند علائم دیسک کمر شما را در صبح تشدید کند


همچنین برای درمان دیسک کمر خود و درمان سیاتیک لطفاً زمین را فراموش کنید نشستن بر روی زمین و خوابیدن بر روی زمین موجب تحریک دیسک کمر و سیاتیک میشود


  دیگر تحریک دیسک کمر پله میباشد اگر می‌خواهید دیسک کمر خود را درمان کنید در مرحله حاد باید از بروز پله جلوگیری کنید بالا رفتن از پله و به کرات و بدتر از آن پایین آمدن از پله می تواند به شدت دیسک کمر را تحریک کند و اجازه بهبود حداکثری در درمانهای غیر جراحی را به شما نشان ندهد

پله