ارتباط دیسک کمر با Covid 19 (تسکین درد کمر در دوران کرونا)

علائم متعددی وجود دارند که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به COVID-19 باشند اما برخی از آن‌ها شناخته‌شده‌تر هستند. علائم شایع ابتلا به ویروس COVID-19 عبارتند از سرفه، تب و تنگی نفس اما بیماران علائم غیر معمول‌تری از جمله بثورات پوستی و درد چشم را نیز گزارش کرده‌اند.

البته کمردرد پدیده‌ای بسیار شایع است اما برخی نشانه‌های آشکار نیز به ویژه در بیماران مبتلا به دیسک کمر وجود دارند که می‌توانند در تشخیص علائم کرونا به شما کمک کنند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا در صورت وجود کمردرد ناشی از ابتلا به COVID-19 از آن مطلع شوید. همچنین با خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص علائمی که از آن‌ها مطمئن نیستید کسب خواهید کرد.

دردهای ناشی از فتق دیسک کمر و ابتلا به COVID-19 می‌توانند به میزان خفیف تا بسیار طاقت‌فرسا باشند به ویژه هنگامی که با خستگی همراه هستند. در برخی افراد این درد آن‌ها را از انجام کارهای روزمره باز می‌دارد.

طب فیزیکی یک روش درمانی ایمن و غیرتهاجمی برای درمان درد است که برای کمک به بیماران در تمام سنین طراحی شده است تا به طور کامل بهبود یابند. متخصصین طب فیزیکی ماهر ما می‌توانند جهت تسکین کمردرد و کاهش التهاب، تحریک جریان خون و بازگرداندن دامنه حرکتی از درمان‌های طب فیزیکی هدفمند استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تسکین کمردرد و یا درد دیسک کمر در دوران کرونا و یا برای رزرو نوبت در کلینیک طب فیزیکی توانبخشی پیشگام، دکتر محمدحسین سپهریان با شماره تلفن‌های 02166576991 - 02166914650تماس حاصل فرمایید.

علت بیرون‌زدگی دیسک چیست؟

دیسک‌های نخاعی پدهای نرم و لاستیک‌مانندی هستند که به عنوان جاذب ضربه عمل می‌کنند و بین استخوان‌های مهره واقع شده‌اند. ستون فقرات از استخوان مهره‌ها و دیسک‌های بین آن‌ها تشکیل شده است. دیسک‌های ستون فقرات که از یک حلقه غضروف ضخیم بیرونی و ماده ژل‌مانند داخلی تشکیل شده‌اند زمینه‌ی خم شدن راحت کمر را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، ستون فقرات به محافظت از اعصاب ظریف و نخاع کمک می‌کند. اگر غضروف دیسک نخاعی به نحوی پاره یا در آن نقصی ایجاد شود، ماده یا هسته ژل‌مانند از بین می‌رود. این بیرون‌زدگی یا فتق بر اعصاب فشار وارد می‌کند و منجر به درد شدید می‌شود. در حقیقت، حتی فشار کمی بر اعصاب نخاعی منجر به ضعف، بی‌حسی و درد خواهد شد.

فتق دیسک در ناحیه کمر می‌تواند بسیار دردناک باشد زیرا بر عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند و در نتیجه درد سیاتیک ایجاد می‌شود. عصب سیاتیک در واقع از چندین شاخه عصبی نخاعی تشکیل شده است که از ستون فقرات و به سمت پایین پا حرکت می‌کنند. اگر عصب سیاتیک تحت فشار قرار گیرد، درد می‌تواند از ناحیه باسن به سمت پایین پشت پا، ساق پا و کف پا منتشر شود. خوشبختانه طب فیزیکی می‌تواند درد ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

در سنین پایین دیسک‌های ستون فقرات دارای میزان آب بالایی هستند و تقریباً از 80 درصد آب تشکیل شده‌اند. با این حال، با افزایش سن محتوای آب در دیسک‌های ستون فقرات کاهش می‌یابد. این روند باعث می‌شود که دیسک‌ها انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشند و احتمال پارگی یا بروز سایر مشکلات را افزایش می‌دهد. برخی از علل شایع دیگر فتق دیسک یا بدتر شدن درد دیسک کمر عبارتند از:

  • وزن بیش از حد بدن یا چاقی
  • آسیب ناشی از ضربه
  • ورزش‌های شدید
  • حرکات پیچشی مکرر (آسیب‌های محل کار)
  • بلند کردن اجسام سنگین یا بلند کردن اجسام به شیوه‌ای نادرست
  • بیماری کرونا/ COVID-19

 

علائم دیسک کمر

 علائم دیسک کمر

بسته به محل آسیب‌دیدگی دیسک در ستون فقرات، علائم مرتبط با بیرون‌زدگی دیسک ممکن است متفاوت باشند.

برخی از علائم شایع‌تری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • سوزش، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن نواحی کمر، باسن، پاها و/یا کف پاها
  • دردی که هنگام نشستن، سرفه، عطسه یا خم شدن تشدید می‌شود
  • درد هنگام خم شدن یا پیچ خوردن
  • ضعف در پاها

تمامی این علائم در دوران COVID-19/ کرونا ممکن است بدتر شوند و شرایط بیمار را سخت‌تر کنند. برای تسکین درد و درمان سریع‌تر بهتر است با یک متخصص طب فیزیکی مشورت کنید. بیمار مبتلا به دیسک کمر علاوه بر موارد بالا ممکن است علائمی دیگر همچون عدم تعادل در راه رفتن، دشواری در انجام کارهای عادی و بدتر شدن درد کمر هنگام خوابیدن را نیز تجربه کند. همانطور که گفته شده بهترین تصمیم برای درمان مشورت با پزشک خود و یا متخصص طب فیزیکی است.

  

چگونه متخصص طب فیزیکی به تسکین درد دیسک کمر در دوران کروناکمک می‌کند؟

    

  توانبخشی برای درمان دیسک کمر در دوران کرونا

متخصص طب فیزیکی برنامه درمانی مخصوص نیازهای فردی شما را طراحی خواهد کرد. این برنامه با درمان‌های غیرفعال برای کاهش درد و بهبود عملکرد شما شروع می‌شود. درمان‌های غیر فعال شامل درمان دستی، تراکشن، سرما و گرما درمانی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی و آب درمانی هستند.

با تکمیل جلسات مربوط به درمان‌های غیرفعال، درمان‌های فعال شروع می‌شوند. درمان‌های فعال شامل تمرینات مربوط به بخش مرکزی بدن جهت تقویت کمر، تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری به منظور افزایش دامنه حرکتی و هرگونه تمرینات اضافی مربوط به تقویت عضلات بر اساس نظر متخصص طب فیزیکی می‌باشند. علاوه بر این تمرینات، متخصص طب فیزیکی نکاتی را در مورد تغییر در سبک زندگی به شما توصیه می‌کند تا خطر بروز درد و آسیب در آینده کاهش یابد.

 

چه مدت پس از کرونا بازگشت به فعالیت‌های عادی امکان پذیر است؟

شما باید بر بازگرداندن فعالیت‌های معمول خود تمرکز کنید. سعی کنید به تدریج میزان حرکت و فعالیت خود را افزایش دهید. مفاصل و عضلات برای حرکت طراحی شده‌اند، اما شما باید به تدریج کارهای خود را انجام دهید و در مواقع لازم استراحت کنید. همچنین به علائم دیگر مانند خستگی و تنفس نیز توجه کنید. سعی کنید هر روز فعالیت خود را به تدریج افزایش دهید. با گذشت زمان متوجه افزایش توانایی خود در انجام کارها خواهید شد.

همچنین برای تسکین سریع کمردرد و یا درد دیسک کمر در دوران کرونا، توصیه می‌شود نحوه صحیح خوابیدن، سبک زندگی و تغذیه سالم و اجتناب از فعالیت‌های سنگین در نظر گرفته شود.

 

آیا می‌توان برای کاهش درد کمر در کرونا، از مسکن استفاده کرد؟

مسکن‌ها و کرم‌های ساده‌ای وجود دارند که جهت تسکین درد می‌توانید آن‌ها را از داروخانه خریداری کنید. توصیه می‌شود همیشه از دکتر داروساز در مورد آنچه باید برای تسکین درد دیسک کمر در دوران کرونا استفاده کنید، مشاوره بگیرید. در صورت مصرف قرص یا داروهای دیگر، قبل از مصرف هرگونه داروی جدید با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

 

آیا ورزش بعد از ابتلا بهCOVID-19برای بیمار مبتلا به دیسک کمر مناسب است؟ 

ورزش کردن بعد از ابتلا به بیماری COVID-19 خطری ندارد مگر اینکه پزشک یا متخصص طب فیزیکی شما را از انجام آن منع کرده باشند. تعادل بین ورزش/فعالیت و استراحت را برقرار کنید. در ابتدا ممکن است مجبور شوید مدت زمان بیشتری استراحت کنید. با پیشرفت بهبودی قادر به انجام فعالیت و ورزش بیشتری خواهید بود. فعالیت بدنی به طور کلی برای همه افراد مفید است و استراحت زیاد منجر به بدتر شدن مشکلات مربوط به عضلات کمر و مفاصل خواهد شد. شما باید به تدریج میزان فعالیت‌های زیر را افزایش دهید:

  1. فعالیت بدنی عمومی که شامل تمام فعالیت‌هایی است که معمولاً انجام می‌دهید. به عنوان مثال، شستشو و پوشیدن لباس، کارهای خانه، باغبانی، سرگرمی و کار. با انجام فعالیت‌های آسانتر و سپس به تدریج فعالیت‌های فیزیکی بیشتر، به تدریج به روال معمول خود باز خواهید گشت.
  2. ورزش: تمرینات تقویتی و انعطاف‌پذیری به رفع مشکلات مفاصل کمر و عضلات کمک می‌کنند. تمرینات انعطاف‌پذیری شامل فعالیت‌هایی هستند که میزان حرکت در مفاصل یا عضلات را بهبود می‌بخشند.

 

توصیه‌ی آخر برای تسکین درد دیسک کمر در دورانCOVID-19

در صورت ابتلا به درد دیسک کمر به تناوب موقعیت بدنی خود را تغییر دهید. مدت زمان ماندن در یک موقعیت مانند نشستن یا نگاه کردن به تبلت و تلفن همراه را محدود کنید. اگر متوجه شدید علائم مربوط به دیسک کمر در موقعیت خاصی موجب ایجاد ناراحتی بیشتر می‌شوند، موقعیت راحت‌تری پیدا کنید یا برای مدتی راه بروید.