سلام. ورم زانو معمولا به دلیل یک مشکل در زانو می باشد . ما در داخل زانو مایع داریم ولی وقتی بیمارس یا التهابی در زانو داریم یا رباط یا لیگامانی در زانو کشیده شود ثانویه به این مشکل در زانو و به صورت واکنشی مایع و التهاب ایجاد می شود و این مایع به صورت ورم زانو یا آب آوردن زانو خود را نشان می دهد. برای درمان باید مشکل اصلی زانو حل شود و صرفا تخلیه آب زانو و به قول معروف کشیدن آب زانو نمی تواند موجب حل مشکل شود و هر چند بر خلاف باور عامه موجب صدمه ای به زانو نمی شود ولی موجب درمان بیمار هم نمی شود و مجددا مایع زانو تشکیل می شود . 

اینجانب در بیمارانم سعی بر درمان بیماری اصلی می کنم  مثلا سعی می کنیم ارتروز زانو را درمان کنیم و تورم ثانویه هم به صورت خودبخودی حذف خواهد شد. 

دکتر سپهریان. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی . 

۶۶۵۷۶۹۹۱ 

۶۶۹۱۴۶۵۰

سلام ‌. تق تق زانو و صدا دادن زانو هنگام نشستن و برخاستن مساله ای شایع در بین بیماران می باشد . تق تق زانو و صدای قرچ و قروچ زانو می تواند به دلیل درگیری منیسک زانو و رباط ها و یا نرمی غضروف کشکک و حتی آرتروز زانو باشد ولی به صورت شایع تر صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن رخ می دهد و اغلب ناشی از تریگر پوینت ها و گرفتگی های پشت زانو می باشد . در بسیاری از موارد با معاینه زانو بسیاری از این علل صدا دادن زانو از هم افتراق می یابند . راه دیگری که ما به شما پیشنهاد می دهیم انجام ورزش های کششی پشت زانو در صورت صدا دادن زانو بدون درد است . 

www.darmanedard.ir 

دکتر سپهریان 

متخصص طب فیزیکی و فلوشیپ درد 

سلام. هر زانو ضربدری نیاز به عمل جراحی ندارد.‌ بهترین درمان زانو ضربدری خصوصا در درجات پایین استفاده از ورزش زانو به طور صحیح ، استفاده از زانوبند ۳ نقطه فشار و کفی های مخصوص می باشد . 

زانوبند زانو ضربدری موجب می شود تا یک فشار در سمت داخل زانو اعمال شود و دو  فشار در سمت بالا و پایین زانو اعمال شود که موجب ایجاد فشارهای اصلاحی می گردد. 

قطعا هیچ درمانی در زانو ضربدری بدون ورزش کامل نخواهد بود . ورزش برای زانو ضربدری  باید به صورت روزانه و بدون وقفه و برای مدت طولانی انجام شود تا موثر واقع شود.

کفی طبی هم که دارای لبه خارجی تمام طول باشد فشار را از سمت داخل زانو کم می کند و به سمت خارج زانو می برد و این از بسیاری از عوارضی که در اثر زانو ضربدری ایجاد می شود جلوگیری می کند . 

سلام. درمان زانوی پرانتزی به مجموعه ای از درمان ها شامل استفاده درست از کفی طبی و زانو بند های مناسب و ورزش درمانی می باشد. برای اینکه یک درمان صحیح انجام شود بهتر است ابتدا گرافی زانو ایشان رویت شود. اما ما معمولا در درمان زانو درد از ژل زانو و اوزون درمانی و طب سوزنی الکتریکی استفاده می کنیم . کفی طبی مناسب در کفش مناسب و صندل داخل منزل با توجه به معاینه  و بر اساس اسکن ایشان ساخته می شود. لیزرهای نسل جدید در کاش التهاب بسیار موثر هسند. و البته مانور های دستی که روی مفصل توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی داده می شود می تواند در درمان درد زانوکمک کننده باشد.

 

سلام. اینکه شما از عضوی بیشتر کار می کشید بنابراین باید به آن عضو توجه بیشتر و رسیدگی بیستری هم داشته باشید. درمان درد زانو از هر نوعی از ان از قبیل آرتروز زانو ، درمان منیسک رانو ، رباط های زانو ونرمی غضروف کشکک جدا از درمان های رایج طبی مانند دارو و فیزیوتراپی ولیزر و طب سوزنی و ازن درمانی بوون شک نیاز به ورزش زانو دارد. استفاده از زانو بند به دلیل ایجاد ثبات موقت در زانو تا زمانیکه قدرت عضلات شما بالا برود و برای جلوگیری از صدمه بیشتر مفید است. همچنین استفاده از رانوبند برای افزایش حس درک عمقی یا proprioception در مراحل اولیه درمان کمک کنده است. نوع زانو بند بسته به مشکل و صدمه اولیه زانو دارد ...

درمان منیسک زانو بسته به نوع پارگی ، سن فرد و ضایعات همراه و شغل فرد دارای صدمه منیسک فرق می کند. اصولا درمان پارگی منیسک عمدتا غیر جراحی می باشد و عمدتا روش های طب فیزیکی و توانبخشی به این بیماران بسیار مناسب پاسخ می دهد. اما بیماران ورزشکار که دارای پارگی کامل و خصوصا پارگی همزمان رباط های صلیبی پا می باشند ، کاندیدای درمان های جراحی منیسک زانو می باشند.

پارگی منیسک در افراد مسن بهتر است جراحی نشود و عموما این بیماران به درمان های توانبخشی ، ورزش درمانی و سایر تکنیکهای طب فیزیکی پاسخمناسبی می دهند . برای مطالعه دقیق تر می توانید به بخش درمان های غیر جراحی منیسک در بخش مطالب علمی رجوع فرمایید.

ما در زانو مقداری مایع به طور طبیعی داریم که ثانویه به واکنش بعضی از بیماری ها مانند ارتروز زانو یا حتی بعضی عفونت ها مانند عفونت خود زانو یا مثلا عفونتهای تناسلی دور از زانودر یک فرد جوان که ارتروز زانو هم ندارد موجب افزایش واکنشی این مایع می شود. در صدمات و ضربات مستقیم زانو هم ممکن است تجمع مایع یا همان به اصطلاح اب اوردن زانو را داشته باشیم که خطرناک تر هم می باشد چون احتمال تجمع خونی مایع بالا می رود.

کشیدن اب زانو در بسیاری از موارد به قصد تشخیص علت بیماری زانو صورت می گیرد. در موارد درمانی هم بسیاری از علل ساده ان با فزیوتراپی,حمام سردوگرم متناوب و ورزش درمانی حذف می شود.اما کشیدن اب زانو به قصد درمان هم ضرری ندارد و بنا به نظر پزشک متخصص در بسیاری از موارد می تواند مفید باشد.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی معتقدند ورزش اساس درمان ,  پیشگیری و نگهداری  بعد از درمان در بیماری های اسکلتی -عضلانی می باشد اما به طور کلی چه ورزش های دینامیکی  برای زانوهای ما مفید و کدام مضر است؟

 

بعد از اسیب زانو ورزش دینامیک لزوما باید بعد از ورزش استاتیک تجویز شود

آاب درمانی


 اغلب شنا كردن اولین پیشنهاد  پزشكان است. و شاید واقعا شنا به جز شنای غورباقه برای زانوها بسیار مفید باشد اما اصولا ترجیح ما بر این است کهورزش های دینامیک از جمله شنا بعد از ورزش های استاتیک تجویز شود. یکی از پیشنهادات روتین  این است که  در قسمت كم عمق استخر  که تا قفسه سینه را اب گرفته  به مدت ده دقیقه در  عرض استخر همانند رژه رفتن سربازان راه رفت.این كار موجب ان می‌‌شود  که بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا بهبیماری از جمله  آرتروز، عضلات اطراف زانو و عضلات لگنی  تقویت شوند تا وزن قسمت های فوقانی تنه  به زانو وارد نیاید.

پیاده روی

   دیگر و اغلب بعد از مرحله ورزش در اب  پیاده‌روی می باشد.  هر چند پیاده‌روی فشار چندانی  بر زانوها وارد نمی‌كند اما پیاده‌روی سریع،اگر قبلا آسیبی  همانند درگیری رباط ها و منیسک ندارید و در راه رفتن مشكلی ندارید با تجویز پزشک و با یک برنامه زمان بندی شده کمک کننده است.اما به زانوهای معیوب می تواند  آسیب ب‌رساند.

دوچرخه سواری

دوچرخه‌سواری  معمولا بر روی زانوها فشار زیادی وارد می‌كند.اما با تجویز پزشک و با ارتفاع مناسب زین دوچرخه  در بعضی از بیماران مثلا در بیماران دارای تنگی کانال نخاع مفید است . البته به عنوان یک قانون کلی   اکثر  فعالیت هایی كه فشار زیادی روی زانوها وارد نكنند و یا فعالیت‌هایی كه در آنها تغییر سرعت سریع  نداریم برای زانوها مشكل‌ساز هستند.

 

ورزش های  مضر برای زانو؟

هر ورزشی كه نیاز به  خم‌كردن شدید زانوها دارد  می‌تواند به زانو اسیب برساند .اگر خم كردن با  بلندكردن وزنه همراخ باشد،فشار مضاعفی به زانوها وارد می‌ شود و می‌تواند به زانو بیشتر صدمه بزند .لذا  فعالیت‌های ورزشی كه در آنها زیاد  خم می‌شوید یا پرش دارید مانند والیبال,  بسكتبال یا  فوتبال برای زانوها مضر هستند.ورزش‌هایی كه در آن حركت‌های خم‌شدن زانو و فرودآمدن روی پاها  زیاد تکرار  می‌شود هم برای زانوها مضر ند  مانند تنیس،بدمینتون و مجدا فوتبال ( !) طناب‌زدن  به رغم پریدن معمولا  آسیبی به زانو وارد نمی‌كند.ورزش‌هایی كه در آنها  می‌پرید و سپس فرود می‌آید یا  خصوصا در حال دویدن به‌طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهید مانند فوتبال ،فشار خیلی زیادی روی زانوها  و خصوصا ربا ط ACLوارد می‌كند كه می تواند منجر به آسیب‌ انها شوند.حتی مقادیر كم این فعالیت‌های ورزشی هم ممکن است  باعث آسیب به غضروف یا منیسك‌هایداخل  زانو كه از غضروف اصلی زانو  محافظت می‌كنندشود.

 در ورزشكاران حرفه‌ای و باشگاه ها  با گذراندن دوران بدن سازی  اکادمیک و تقویت عضلات چهارسر لگنی هماسترینگ احتمال آسیب حین ورش در کلیه موارد گفته شده  كاهش می‌یابد . البته در کلیه ورزشکاران  قبل از شروع ورزش نیز گرم کردن ( Warm Up) و سرد کردن بعد از ورزش ( Cool Down) از اصول جلو گیری از صدمات است