صدا دادن مفاصل گردن

در شرایط خاص، مفاصل شما ممکن است صدای شکستن، تق تق، خردشدن و یا ترق تروق بدهد. این نوع صداها به خصوص در گردن قابل توجه است. اگر گردن شما صدا می‌دهد، اما دردی به همراه ندارد، احتمالاً بی ضرر است. اما اگر دردی را احساس می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 علت‌ها و دلایل صدای مفاصل

فشار گاز

مفاصل گردن شما توسط یک کپسول مفصلی احاطه شده است. این کپسول با مایعی پر شده که سطوح مفصل را لیز و لغزنده می‌کند. در این مایع، حباب‌های میکروسکوپی از گاز وجود دارد، هنگامی‌که شما به این کپسول مفصلی پیچ‌وتاب می‌دهید، فشار، این حباب‌های گاز را افزایش می‌دهید و آن‌ها از پوشش کپسول بیرون جهیده و صدایی را ایجاد می‌کنند. این صدا برای مفصل مضر نیست. همچنین باید توجه داشته باشید، تا زمانی‌که گازهای مفصل دوباره تشکیل نشود، این نوع صداها ایجاد نخواهد شد.

رباط‌ها و تاندون‌ها

گاهی‌اوقات، صدایی که از مفاصل خود می شنوید، توسط رباط یا تاندونی ایجاد شده که بر سطح بالا آمده  برروی استخوان مفصل، لغزیده است. هنگامی‌که شما حرکت می‌کنید، این رباط‌ها و تاندون‌ها کمی در این برآمدگی، گیر کرده و زمانی که دوباره شل شده و با نرمی می‌لغزند، شما صدای ترق تروق و یا ضربه ناشی از آزاد شدن آن‌ها را می‌شنوید. این نوع صدای مفصل معمولاً هر زمانی که شما مفصل خود را حرکت می‌دهید، به‌راحتی ایجاد می‌شود.

سطوح زبر مفاصل

صدایی که بیشتر نگران‌کننده است، صدای خردشدن و ترق‌تروق است که ممکن است در صورت زبر شدن سطح مفاصل خود بشنوید. جای نگرانی اینجاست که فرایند زبر شدن سطوح مفصل معمولاً شکلی از بیماری آرتریت موسوم به آرتروز است و نشانه‌ای از تغییرات تخریبی و پیشرونده در مفصل می‌باشد.

اگرچه بیشتر اوقات، صداهای مفصلی بی‌ضرر قلمداد می‌شوند، اما در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، می‌توانید برای اخذ نوبت از متخصصین درمان دستی کلینیک تخصصی پیشگام، تماس بگیرید و به هیچ وجه اقدام به شکستن خودسرانه قولنج خود نکنید.

اگر صدای مفصل شما با گردن درد، حرکت، سفتی، گرمی و تورم، یا حساسیت موضعی همراه است، شما ممکن است مبتلا به بیماری آرتریت باشبد. علائم دیگری که باید به آن‌ها توجه کنید، دردی است که شب‌ها شما را از خواب بیدار می‌کند، یا درد و سفتی که صبح‌ها هنگام بیدار شدن بدتر است و بعد از نیم ساعت بهتر می‌شود.

تشخیص بیماری

  •  اشعه ایکس، اسکن استخوان، ام.آر.آی و سی تی اسکن، روش‌هایی است که پزشکان ممکن است برای کمک به تشخیص مشکل احتمالی گردن شما تجویز کنند.
  • همچنین پزشک ممکن است یک آزمایش خون برای رد احتمال مننژیت و یا عفونت ستون فقرات مانند آرتریت روماتوئید برای شما تجویز کند. اگر شما زن هستید، در معرض خطر دررفتگی گردن ناشی از آرتریت روماتوئید قرار دارید. عکس‌برداری اشعه ایکس گردن قبل از عمل جراحی عمومی برای رد کردن احتمال این بیماری مورد نیاز خواهد بود. ارزیابی و بررسی نای و گردن به دلیل خطر احتمالی آسیب نخاعی با دررفتگی گردن، بسیار مهم است.

اگر هیچ‌گونه مشکل فیزیکی در گردن شما وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص بهداشت روانی به منظور کشف هر گونه مسئله روحی و روانی معرفی کند.

 چگونه می‌توان صدای گردن را متوقف کرد؟

کشش و تقویت گردن خود

کشش عضلات گردن

  • سفتی عضلات گردن، یکی از دلایلی است که برخی از افراد، قولنج گردن خود را برای کاهش تنش و ناراحتی می‌شکنند. به جای تلاش برای آزاد کردن مفاصل ستون فقرات گردنی خود، به آرامی عضلات گردن خود را کشش دهید، این کار ممکن است مشکل گردن شما را کاهش دهد، و دیگر نیازی به شکستن قولنج نخواهد بود. از حرکات آهسته و ثابت استفاده کنید و در طی کشش گردن خود، نفس عمیق بکشید. به طور کلی، گردن خود را به‌صورت کشیده حدود 30 ثانیه نگه دارید و روزانه 3 تا 5 بار آن را تکرار کنید.
  • توصیه می‌شود پس از دوش آب گرم یا استفاده از گرمای مرطوب، کشش عضلات گردن را انجام دهید، زیرا قابلیت انعطاف عضلات گردن شما بیشتر خواهد بود.
  • در حالی که ایستاده‌اید، دست راست خود را کشیده و به پشت کمر خود برسانید و کمی بالاتر از مچ دست چپ خود را بگیرید. به آرامی مچ دست چپ خود را بکشید و همزمان گردن خود را در جهت مخالف به پهلو خم کنید، به طوری که گوش راست شما نزدیک شانه راست قرار بگیرد.این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و سپس از طرف دیگر آن را انجام دهید.

گردن خود را در همه جهات حرکت دهید.

  •  اگر گردنتان سفت است و دامنه حرکت آن محدود است، شاید مشکل شما بیشتر مربوط به مشکل مفصل باشد. در این صورت، تلاش برای شکستن قولنج (یا نرم کردن) مفاصل گردن خود، قطعاً مجاز است، اما به طور معمول خشکی و سفتی مفاصل با دستکاری سر خود، شل و آزاد نخواهد شد. در عوض، مفاصل بالاتر و پایین‌تر از مفصل سفت، همچنان صدا خواهد داد که ممکن است در طول زمان، آن‌ها را کمی بیش از حد شل (هایپرموبایل) و ناپایدار کند.
  • برای شروع، سر خود را ابتدا در جهت عقربه‌های ساعت و پس از آن در خلاف جهت، به مدت حدود 5-10 دقیقه (در هر سمت) بچرخانید. ممکن است قدری صدای کلیک یا تق تق در گردن خود  بشنوید، اما بدون توجه به این صداها، بر روی حرکات گردن تمرکز کنید.
  • حرکات اصلی گردن خود را هدف قرار دهید: خم کردن به جلو (نگاه کردن به انگشتان پای خود)، خم کردن جانبی (رساندن گوش به سمت شانه‌های خود) و کشش (نگاه کردن به سمت بالا). تا آنجا که می‌توانید در هر یک از چهار جهت، این حرکات را تا 10 بار در روز انجام دهید. پس از یک یا دو هفته، باید افزایش محسوسی در دامنه حرکت گردن خود احساس کنید، که ممکن است تمایل شما را به شکستن قولنج مداوم گردن خود از بین ببرد.

تقویت عضلات گردن

  • تقویت عضلات گردن برای ثبات گردن مفید است. تقویت عضلات نه تنها برای حرکت، بلکه برای حمایت و ثبات بخشیدن به استخوان‌ها و مفاصلی که در زیر آن‌ها قرار دارند، مهم است. ضعف عضلات گردن، میزان بی‌ثباتی در مهره‌های گردن را افزایش می‌دهد، که این ممکن است باعث تمایل شما به شکستن قولنج مفاصل مهره‌های گردن شود. در نتیجه، تقویت عضلات گردن امکان دارد میل به شکستن قولنج را کاهش دهد.
  • یک باند کششی و الاستیک ورزشی را دور سر خود ببندید و آن را به چیزی محکم که هم سطح سر شماست، متصل کنید. چند قدم از آن دور شوید، تا زمانی که در باند الاستیک،  احساس کشش کنید. سپس چهار حرکت اصلی گردن (خم کردن، کشش، خم شدن جانبی راست / چپ) را تحت کشش باند الاستیک و به صورت روزانه تا 10 بار انجام دهید. پس از یک هفته یا بیشتر، این تمرینات را با یک باند ورزشی ضخیم‌تر و با کشش بیشتری انجام دهید.
  • به‌جای این تمرینات، می‌توانید به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید، تا تمرینات کششی خاص و مناسب برای شما و نیز تمرینات تقویت گردن را به شما آموزش دهد.

دریافت روش‌های درمان گردن

 به یک درمانگر کایروپرکتیک و یا اوستئوپاتی مراجعه کنید.

  • متخصصان کایروپراکتیک و استخوان درمانی، که در زمینه ستون فقرات تخصص دارند، بر ایجاد حرکت و عملکرد طبیعی در گردن، کمر و مفاصل محیطی، تمرکز می‌کنند. از درمان دستی مفاصل، که تنظیم مفاصل نیز نامیده می‌شود، می‌توان برای رفع خشکی و سفتی مفاصل و یا اصلاح موقعیت مفاصل گردن که کمی منحرف شده‌اند، استفاده نمود. ممکن است عجیب به نظر برسد که مراجعه به یک فیزیوتراپ و درمانگر کایروپرکتیک برای جا انداختن و شکستن قولنج گردن شما ممکن است شما را از انجام سرخود این کار بازدارد، اما شل کردن مفاصل سفت (و نه لق کردن بیش از حد مفاصل)، می‌تواند عادت شکستن قولنج شما را درمان کند.
  • اگر چه گاهی اوقات، یک بار تنظیم مهره‌های گردن به طور کامل می‌تواند مشکل گردن شما را کاهش دهد، اما  با انجام چند جلسه درمان، به احتمال قوی متوجه نتایج قابل توجه خواهید شد.
  • درمانگران کایروپرکتیک و استخوان‌درمانی نیز ممکن است درمان‌های دیگری مانند کشش و یا تکنیک‌های ماساژ برای مشکل گردن شما اعمال کنند. اطمینان حاصل کنید که به یک فیزیوتراپ و درمانگر کایروپرکتیک و استخوان‌درمانی معتبر مراجعه می‌کنید.

 یک ماساژ گردن حرفه‌ای دریافت کنید.

  • تمایل شما برای شکستن قولنج گردن خود ممکن است به فشار و تنش عضلانی زمینه‌ای ناشی از آسیب‌های ورزشی و یا تصادفات قبلی شما مربوط باشد. ماساژ بافت‌های عمیق برای تنش‌های خفیف تا متوسط مفید است، زیرا باعث کاهش اسپاسم عضلانی، مبارزه با التهاب و افزایش آرامش عضلات می‌شود. در ابتدا با یک ماساژ 30 دقیقه، با تمرکز بر مناطق گردن و شانه خود شروع کنید. اجازه دهید که درمانگر تا حد ممکن به ماساژ عمیق شما بپردازد، البته تا حدی که  برای شما قابل تحمل باشد. از افراط در انجام آن خودداری کنید، ماساژ ملایم ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.
  • همیشه بلافاصله پس از یک ماساژ، به منظور دفع مواد شیمیایی زائد و التهاب‌آور، اسید لاکتیک و سموم از بدن خود، مقدار زیادی آب بنوشید. عدم انجام این کار ممکن است موجب سردرد یا تهوع خفیف شود.

 طب سوزنی انجام دهید.

  • طب سوزنی شامل فرو کردن سوزن‌های بسیار نازک در نقاط خاص انرژی درون پوست / عضلات برای کاهش تنش، ناراحتی و تورم است. طب سوزنی می‌تواند برای انواع مشکلات گردن موثر باشد و ممکن است به نوبه خود تمایل شما برای شکستن قولنج را کاهش دهد.
  • نقاط طب سوزنی که ممکن است به بهبود مشکلات گردن شما کمک کند، همگی در نزدیکی محل احساس ناراحتی قرار ندارند، برخی از آنها ممکن است در بخشهای دورتری از بدن واقع شده باشند.
  • طب سوزنی توسط انواع متخصصان بهداشت حرفه‌ای از جمله برخی از پزشکان، متخصصان کایروپرکتیک، ناتروپاتی (درمان طبیعی)، درمانگرهای فیزیکی و ماساژدرمانی انجام می‌شود. طب سوزنی می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی انجام ‌شود.