درد جلوی زانو و کشکک: علت و درمان

درد جلوی زانو در واقع می‌تواند نشانه‌ی مشکلات یا آسیب‌های مختلفی باشد که برای زانو ایجاد می‌شوند. اغلب موارد افرادی که به درد جلوی زانو دچار می‌شوند، از ورزشکاران هستند. به طور کلی این درد زمانی بروز می‌کند که کشکک زانو بر اثر آسیب‌دیدگی یا التهاب، حساس و دردناک می‌شود. درد جلوی زانو ( زانوی دوندگان) به این خاطر ایجاد می‌شود که هنگام کشش یا خم کردن زانو، کشکک زانو به درستی روی مفصل حرکت نمی‌کند. البته حتی در صورتی که شما ورزشکار نباشید نیز ممکن است به درد جلوی زانو (یا درد پشت کشکک زانو) دچار شوید.

با انجام برنامه‌ی درمانی ویژه‌ی درد جلوی زانو در کلینیک فیزیوتراپی پیشگام و با تدوین و اجرای یک برنامه توانبخشی مناسب و استراحت دادن و تجویز تمرینات ویژه در زمان‌های صحیح ، اکثر بیماران به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند و بهبود می‌یابند.

درد جلوی زانو در بزرگسالان

درد جلوی زانو یکی از مشکلات شایع در دوران بزرگسالی می‌باشد. این درد به عنوان یک درد مزمن شناخته می‌شود. در بین افراد جوان،  بیشتر کسانی به این درد مبتلا می‌شوند که تحرک جسمانی بالایی دارند (خصوصا دختران). افرادی که اضافه وزن دارند، افرادی که در ورزش خود حرکات جهشی زیاد انجام می‌دهند، دوندگان، دوچرخه‌سواران و بازیکنان فوتبال از جمله کسانی هستند که اغلب دچار درد جلوی زانو می‌شوند. درد جلوی زانو در که در سنین بالاتر بروز می‌کند، اغلب به علت اختلال یا آسیب‌دیدگی در زانو نیست بلکه بیشتر به خاطر وارد شدن فشار بیش از حد به زانو است.

علل شایع درد جلوی زانو

اصولا، زانو ساختار و آناتومی‌ پیچیده‌ای دارد. ممکن است وجود مشکل کوچکی در رباط‌های زانو یا استفاده بیش از حد از زانو، منجر به درد جلوی زانو شود. درد جلوی زانو همچنین می‌تواند بر اثر کشیدگی تاندون‌ها و یا التهاب یا نرم شدن غضروف میانی زانو ایجاد شود. این درد زمانی ایجاد می‌شود که کشکک زانو به درستی روی مفصل زانو حرکت نمی‌کند و با قسمت پایینی استخوان ران، سایش پیدا می‌کند. در حقیقت این درد ممکن است در افراد بزرگسالی ایجاد شود که در حین انجام فعالیت ورزشی، بیش از حد به زانوی خود فشار می‌آورند. بسیاری از ورزشکاران جوان تصور می‌کنند که انجام حجم بالایی از تمرین به طور روزانه، آن‌ها را به اهداف ورزشی آن‌ها و مزایایی که مد نظر دارند، می‌رساند. در حقیقت، وارد کردن فشار بیش از حد به زانو موجب درد جلوی زانو شده و در تمرینات آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

وجود مشکلاتی مربوط به عدم توازن مناسب بین استخوان لگن و مچ پا نیز می‌تواند موجب درد جلوی زانو شود، چرا که کشکک زانو و دو استخوان دیگری که مفصل زانو را تشکیل کی دهند، باید همیشه در یک راستا باشند.

آرتروز زانو نیز می‌تواند موجب بروز این درد شود، چرا که ابتلا به آرتروز باعث جمع شدن مایع اضافی در مفصل زانو می‌شود و متورم شدن زانو نیز قطعا موجب تشدید زانو درد می‌شود. یکی دیگر از علل احتمالی درد جلوی زانو، آسیب‌های غضروفی زانو است چرا که این آسیب‌ها موجب بروز التهاب در  زانو می‌شوند. عدم وجود تعادل در عضلات ران نیز موجب درد جلوی زانو می‌شود، به همین خاطر افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند باید اهمیت حرکت کردن صحیح را به خوبی درک کنند. عدم استفاده صحیح از تجهیزات ورزشی یا انجام دادن غلط حرکات ورزشی می‌تواد موجب درد جلوی زانو شود. درصورتی که یکی از درمان های درد زانو انجام تمرینات ورزشی می باشد.

علائم و نشانه‌ها

درد جلوی زانو معمولا به تدریج شدیدتر می‌شود. در ابتدا ممکن است شما درد بسیار خفیفی را در زانو خود احساس کنید، اما در صورت عدم درمان مناسب این مشکل، درد زانوی شما کم‌کم شدید‌تر می‌شود، تا جایی که ممکن است نتوانید به راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهید. علاوه بر تشخیص پزشک برای آن که متوجه شوید شما دچار این مشکل شده اید یا نه، لازم است در مورد علائم و نشانه‌های معمول آن اطلاع داشته باشید. در ادامه برخی از این علائم آمده‌اند:

  • شنیدن صدای تق‌تق از زانو در هنگام بالا رفتن از پله‌ها. همچنین ممکن است، بعد از نشستن به مدت طولانی، در هنگام بلند شدن یا راه رفتن، از زانوی خود این صدا را بشنوید.
  • احساس درد در مرکز و جلوی زانو در زمان انجام فعالیت‌هایی که در آن مرتبا زانوی خود را خم می‌کنید. به عنوان مثال ممکن است در هنگام پریدن، انجام حرکت اسکات یا دویدن، این درد را احساس کنید.
  • زانودرد در هنگام شب. اگر اغلب به خاطر زانودرد از خواب بیدار می‌شوید، باید بررسی کنید که به مشکل درد جلوی زانو دچار شده‌اید یا خیر.
  • تورم نیز می‌تواند از علائم مشکل درد جلوی زانو باشد، چرا که التهاب در زانو موجب تورم می‌شود. همانطور که گفته شد آرتروز زانو می‌تواند موجب درد جلوی زانو شود. از آنجایی که آرتروز می‌تواند موجب تورم شود، ورم زانو به عنوان یکی از علائم درد جلوی زانو محسوب می‌شود.
  • احساس کشیده شدن عضلات ران و ساق پا نیز از علائم درد جلوی زانو است چرا که در حالت عادی، عضلات ران و ساق پا باید انعطاف‌پذیر باشند.
  • احساس عدم ثبات زانو نیز می‌تواند از علائم درد جلوی زانو باشد و لازم است مد نظر قرار گیرد. 

درمان درد جلوی زانو

برای درمان درد جلوی زانو و درمان زانوی دوندگان  ابتدا لازم است به اندازه کافی استراحت کنید و استراحت را تا زمانی ادامه دهید که بتوانید بدون احساس درد، ورزش کنید. در صورتی که درد شما خفیف باشد، می‌توانید روی زانوی خود کمپرس سرد بگذارید تا از تورم زانو بکاهید، سپس تمرینات خود را انجام دهید تا بتوانید دامنه حرکتی نرمال زانو را حفظ کنید و در این حین برای تسکین درد خود می‌توانید از آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده کنید. در صورتی که درد جلوی زانو بهبودی نیافت و شدیدتر شد، راه‌های دیگری برای درمان و تسکین این درد وجود دارد:

فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی می‌تواند به کنترل تورم و تسکین درد زانو کمک کند. همچنین بیماران می‌توانند از فیزیوتراپی برای تقویت عضلات و کشش عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند استفاده کنند. در صورتی که عضلات شما به اندازه کافی قوی و منعطف باشند، معمولا درد جلوی زانو نیز برطرف می‌شود.

وسایل کمکی راه رفتن

در صورتی که زانودرد شما بسیار شدید شده و یا زانویتان تورم زیادی داشته باشد، می‌توانید از وسایل کمکی راه رفتن استفاده کنید تا با راحتی بیشتری حرکت کنید.

دارو

برای تسکین درد جلوی زانو می‌توان از داروهای مختلفی استفاده کرد. داروهای ضدالتهاب و داروهای مسکن معمولا در تسکین درد جلوی زانو موثر هستند.

پی آر پی

روش‌های درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و درمان با سلول‌های بنیادین که به بازسازی زانو کمک می‌کنند، به عنوان روش‌های جایگزینی برای جراحی معرفی شده‌اند. استفاده از روش PRP با سرعت زیادی رو به افزایش است، چرا که ورزشکاران نخبه‌ی بسیاری برای درمان آسیب‌دیدگی و درد زانوی خود به این روش درمانی روی آورده‌اند.

کوبی برایانت، تایگر وودز، رافائل نادال، تروی پولامالو و‌هاینس وارد همگی از جمله ورزشکاران حرفه‌ای هستند که برای درمان آسیب‌دیدگی زانو خود از این روش استفاده کرده‌اند.

گزینه‌های جراحی

در صورتی که تمامی ‌روش‌های درمانی دیگر در درمان زانو درد موفقیت‌آمیز نباشند،برای درمان زانو درد  انجام انواع روش های جراحی نیز روش مناسبی خواهد بود. البته قبل از تصمیم به انجام جراحی لازم است که بیمار با پزشک متخصص گفتگو کند و پزشک متخصص وضعیت او را بررسی و مشکل اصلی او را مشخص کند. همانطور که قبلا گفته شد، درد جلوی زانو می‌تواند بر اثر مشکلات مختلفی ایجاد شود و این درد پشت کشکک زانو، به تنهایی، منبع اصلی درد نیست.

پیشگیری از بروز درد جلوی زانو

از آنجایی که درد جلوی زانو در ناحیه کشکک احساس می‌شود و اغلب نیز در بین ورزشکاران شایع است، به آن پتلافمورال یا تاندنیت پتلا (پتلا به معنای استخوان کشکک) و همچنین زانوی جهندگان و زانوی دوندگان نیز گفته می‌شود. این وضعیت بسیار دردناک است و نیاز به درمان‌ها و مراقبت‌های خاصی دارد، پس قطعا پیشگیری از بروز زانوی دوندگان راه بسیار بهتری از درمان آن است. بنابراین اطلاع از روش‌های پیشگیری از درد جلوی زانو خصوصا برای ورزشکاران بسیار اهمیت دارد.

  • شما باید کفش‌هایی بپوشید که کاملا برای نوع فعالیتی که می‌کنید مناسب است. به عنوان مثال در صورتی که می‌خواهید بدوید باید کفش‌های مخصوص دو و در صورتی که می‌خواهید کوهپیمایی کنید، کفش‌های مخصوص کوهنوردی بپوشید.
  • قبل از شروع تمرینات ورزشی به خوبی بدنتان را گرم کنید، کشش دادن عضلات، قبل از تمرین، از بروز گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.
  • شما باید حدود خودتان را در تمرین‌کردن بدانید و از انجام فعالیت‌هایی که به زانوی شما صدمه می‌زند خودداری کنید.