ایا درد های من مربوط به پوکی استخوان است ؟ نقش ورزش و تغذیه در درمان پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان

استخوان‌ بافتی  کاملا زنده می باشد و همیشه درحال تخریب و ساخت می باشد. یعنی از طرفی استخوان و ظرف مدتی که بر اساس سن بیمار تفاوت می کند ساخته می‌شود و از طرف دیگر خراب می‌شود. درجوانی سرعت ساخت بیشتر امی باشد و در دوران میانسالی و بعد ان سرعت تخریب کم کم  بیشتر می‌شود و برای همین مسئله پوکی استخوان  پیش می‌آید چون فرایند تخریب از ساخت پیشی می گیرد. 

پوکی استخوان  در زنان در دوران بعداز یائسگی تشدید می شود و موجب می شود  که نیمی از زنان بالای سن ۵۰ سال در کل دنیا  حداقل یک‌بار شکستگی استخوانهای اصلی بدن خود را در طول زندگی خود به دلیل پوکی استخوان تجربه کنند و ۲۰درصد از زنان بالای سن ۵۰سال هم دچارپوکی‌استخوان  در کل بدن خود می‌شوند.

البته پوکی استخوان یک بیماری کاملا بدون درد می باشد و تا زمانیکه شکستگی ایجاد نشود دردی ایجاد نخواهد شد. متاسفانه ما روزانه در کلنیک با بیمارانی مواجه هستیم که می گویند ما پوکی استخوان داریم  وبه دلیل ان کمر درد یا گردن درد دراریم که این یک باور غلط رایج می باشد. البته این از اهمیت بیماری پوکی استخوان نمی کاهد اما باید بدانیم پوکی استخوان درد نمی دهد.

در گذشته  تصور می‌شد استفاده از داروهایی مانند  فوزامکس، آکتونل، بونیوا و…هم برای پیشگیری و هم برای درمان پوکی استخوان مناسب  می باشد اما بعضی از مطالعات  نشان داده که استفاده طولانی‌مدت این داروها باعث تضعیف بعضی از استخوان‌ها و شکستگی‌های استخوانهای  فک می‌شود.

 

نقش تغذیه پوکی استخوان

تغذیه صحیح  و رژیم غذایی سرشار  از کلسیم و ویتامینDاز مهمترین راه های  پیشگیری می باشد. شیر و کشک ،و ماست، سبزیجات و میوه‌ها،و از طرفی حبوبات و بعضی ازغذاهای دریایی خصوصا ماهی و یا میگو باید در رژیم غذایی  بیمار گنجانده  شود.

می‌توانید با پیاده‌روی در هوای آفتابی و نه افتاب پشت پنجره  ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین می کنید.

تاثیرات ورزش برای پوکی استخوان

 

ورزش منظم و ورزش هایی که فرد وزن را روی زمین می گذارد سبب تقویت عضلات، و استحکام استخوان‌ها و همچنین کاهش احتمال زمین خوردن و شکستگی ناشی از زمین خوردن  می‌شود. فعالیت های بدنی باید طوری باشد که سبب فشار زیاد بر استخوان‌در فرد دارای پوکی استخوان  و افزایش احتمال شکستگی  ها نشود.  خصوصا این ورزش ها  در پیشگیری از پوکی استخوان در زنان کمتر از ۶۰سال از سایرین  مؤثرتر  است.

ورزش‌هایی مانند پیاده‌رویو  دویدن نرم کوه پیمایی سبک ، انجام حرکات هوازی با شدت ملایم، ماند ورزش تای چی و حتی  ورزش‌های راکتی مانند بد مینتون که در آنها وزن بدن توسط پاها تحمل می‌شود بر خلاف شنا و دوچرخه سواری  و  مناسب‌ترین ورزش‌ها در درمان و پیشگیری از پوکی استخوان هستند.