تکنیک‌های (ریلکسیشن) آرام‌سازی و کاهش استرس در فیزیوتراپی

تكنيكهاي آرام سازي (Relaxation )  

استرس با زندگي روزانه عموم مردم عجين شده است و كمك به كاهش استرس نه تنها مي تواند موجب كاهش دردهاي اسكلتي - عضلاني  بيماران شود تكنيک های آرام سازی ( relaxation ) موجب كاهش استرس روحي جسم و فكر خواهند بود.

روش های  عمده و اصلی ما درکمک به آرام سازی و کاهش استرس در کلنیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سپهریان استفاده از درمان های مگنت و ماساژ درمانی تخصص و طب سوزنی و استفاده از دستگاه های بیوفیدبک می باشد.

استفاده از تکنیک های آرام سازی ( relaxation ) موجب كاهش اسپاسم عضلانی و دردهاي مزمن و افزايش جريان خون به عضلات اصلي  كاهش ضربان قلب و فشار خون و كاهش ميزان هورمون هاي استرس زا مي باشد.

استفاده ازماساژ درمانهاي اختصاصي و دستگاه بيوفيدبك دراين مركزمي تواند به كاهش استرس درشمابسياركمك كند.

 

اما بعضي از تكنیک هایی كه موجب كاهش استرس مي شود عبارتند از:

1-Meditation : 

تکنیک های مختلفي برای آرام سازی ( relaxation ) و کاهش استرس پيشنهاد شده است. يكي از تکنیک های ساده اين است كه صاف روي زمين بنشينيد وچشمان خود را ببنديد. كليه مشكلات اصلي خود را به ياد آورده و يكي يكي از مغزتان بيرون  بياندازيد ( انگار كه مشكل كاملا حل شده است) و خود را در يك محيط آرام و دلپذير مانند كنار دريا تصور كنيد و آرام با خود بگوئيد من در آرامش هستم خودم را دوست دارم و همه چيز خوب است. قبل و بعد از كارهاي روزانه 2 باراين كار را تكرار كنيد . جالب است بدانيد كه همين تكنيكهاي ساده مي تواند تدريجا مسير نورونهاي مغزي را تغيير دهد وشما را در برابر استرس ها مقاومتر كند.

2- تنفس عمیق:

در حين كار روزانه 5 دقيقه به خود استراحت دهيد. صاف بنشينيد چشمان خود را ببنديد و عميق از طريق بيني تنفس كنيد و بعد آرام هوای وارد شده از  و به تدريج از شكم به سمت سر خارج كنيد. اين كار موجب كاهش ضربان قلب و فشارخون شما و از اين طريق استرس را كاهش خواهد داد.

3- صحبت کردن در مورد مشکل با دیگران:

سعي كنيد درمورد مشكلاتتان ترجيحا رو دررو و اگرامكانش نيست حتي با تلفن با ديگران صحبت كنيد.ارتباطات اجتماعي موجب كاهش استرس در شما خواهد شد.

4- استفاده از گرمای سطحی در خانه:

يك كيسه آب گرم روی عضلات پشت گردن و شانه خود بگذاريد و سپس 10 دقيقه چشمان خود را ببنديد و سعي كنيد عضلات صورت  گردن  فوقاني شانه  و سينه خود را relax   كنيد.

5- استفاده از تخت میگان:

استفاده از تخت میگان یکی از تکنیک های آرام سازی است که در بیمارانی که پس از معاینه پزشک ممنوعیتی برای استفاده از آن ندارند  در ایجاد آرامش و احساس سبکی بسیار کمک کننده است.تخت میگان در کیلنیک طلب فیزیکی و توانبخشی پیشگام جهت درمان سفتی و گرفتگی های اطراف ستون فقرات بسیار کمک کننده می باشد.

دکترمحمدحسین سپهریان ( متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)